Zmień bank na lepszy

Obecnie na polskim rynku znajduje się wiele banków. Każdy ma swoją ofertę i trochę inną politykę cenową. Można powiedzieć, że przy tak dużej konkurencji każdy klient znajdzie coś dla siebie. I to jest prawda. Co jednak w sytuacji, gdy wybrany przez nas bank nie spełnia naszych oczekiwań?

Od 1 stycznia 2010 roku nie będzie to już problemem. W życie wchodzi ustawa, dzięki której wystarczy w banku złożyć specjalne pełnomocnictwo, a bank zajmie się resztą. Jest to ogromne ułatwienie dla wszystkich klientów.

W praktyce rozwiązanie to może się niewiele przydać. Około 80% klientów banku jest zadowolona ze swojego banku i konta, które w tym banku posiada.

Polacy najczęściej zmieniają bank na inny, ze względu na wyższe oprocentowanie oszczędności. Klienci niezadowoleni są z wysokich opłat bankowych i wybierają bank z atrakcyjniejszą ofertą. Niewiele osób zamieni swój bank na inny, który jest dłużej obecny na rynku, posiada doświadczenie oraz ma już swoją markę kojarzoną z wiarygodnością i zaufaniem. Dzisiaj kryterium jest oparte na porównaniu gdzie można więcej zyskać i ponieść jak najniższe koszty.

Jak dotąd nie było większych problemów ze zmianą banku. Czasem pojawiały się trudności związane ze skomplikowaną biurokratyczną procedurą przeniesienia konta do innego banku. Zmiana banku mogła trwać stosunkowo długo, dlatego część klientów decydowała się na zmiany z braku czasu.

Niektóre osoby (zwłaszcza starsze i schorowane) wybierają bank kierując się jedynie odległością z domu do danej placówki znajdującej się najbliżej. Nawet jeśli w innym banku dostaliby doskonałe warunki, to nawet nie chcą słyszeć o zmianie. Trudno zmienić bank także osobom, które emocjonalnie przyzwyczaiły i związały się z daną placówką/oddziałem.

Ponad połowa z nas zgodziłaby się na natychmiastową zmianę konta jeżeli cała operacja trwałaby krótko, była bardzo prosta i możliwa do załatwienia podczas jednej wizyty w banku.

Ogólnie rzecz biorąc Polacy są raczej zadowoleni z wyboru banku i nie bardzo są skłonni na zmiany. Być może wynika to z faktu, że nie posiadają wystarczającej wiedzy o konkurencyjnych ofertach, uważają, że przeniesienie to proces długotrwały i zbiurokratyzowany.

Wprowadzona ustawa ma jeszcze jeden plus – zaostrzy konkurencję między bankami, szczególnie jeśli chodzi o konta osobiste.